دینام در وسیله نقلیه شما جریان الکتریکی لازم برای روشن کردن موتور و شارژ باتری شما را تولید می کند، اما توانایی آن در تولید برق می تواند توسط تسمه فرسوده به خطر بیفتد. اکثر وسایل نقلیه مدرن فقط یک تسمه برای تامین انرژی تمام لوازم جانبی دارند که تسمه سرپانتین نامیده می شود، در حالی که برخی از وسایل نقلیه قدیمی ممکن است تسمه ای داشته باشند که به طور خاص دینام را تغذیه می کند. صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه شما از چه طرحی استفاده می کند، احتمالاً مجبور خواهید بود تسمه ای را که دینام شما را تغذیه می کند در یک نقطه از عمر وسیله نقلیه خود تعویض کنید. شما می توانید این کمربندها را خودتان با استفاده از ابزارهای دستی رایج تعویض کنید.
تسمه دینام را پیدا کنید. در خودروهای مدل قدیمیتر، موتورها اغلب مجهز به تسمههای متعددی بودند که هرکدام از لوازم جانبی متفاوتی را تغذیه میکردند. با این حال، اکثر وسایل نقلیه مدرن تنها از یک تسمه برای تغذیه دینام و همچنین فرمان برقی، تهویه مطبوع و سایر لوازم جانبی استفاده می کنند. بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه، این تسمه (که اغلب به آن کمربند سرپانتین گفته می شود) اغلب در جلو یا کنار موتور قرار می گیرد. [1]
به دنبال ترک درتسمه باشید. نشانه قابل توجهی مبنی بر اینکه دینام یا تسمه سرپانتین شما نیاز به تعویض دارد، ترک خوردن در امتداد تسمه است. کمربندهای سرپانتین مدرن برای جلوگیری از ترک خوردن طراحی شدهاند و عمر طولانیتری نسبت به کمربندهای لوازم جانبی قدیمیتر دارند، اما همه تسمهها در مدت زمان کافی در معرض ترک خوردن هستند.
به دنبال سایر علائم آسیب کمربند باشید. در حالی که ترکها شایعترین علامت تسمه فرسوده هستند، علائم رایج دیگری از آسیب وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. به دنبال تکههایی از کمربند که در جاهایی گم شدهاند، پارچههای فرسوده در امتداد پشت کمربند، یا نشانههایی که نشان میدهد کمربند روی چیزی ساییده شده است، باشید.
برای اندازه گیری ساییدگی کمربند از گیج استفاده کنید. حتی بدون هیچ نشانه قابل مشاهده ای از آسیب، دینام یا کمربند مارپیچ شما ممکن است بیش از حد فرسوده باشد. میتوانید در اکثر فروشگاههای قطعات خودرو یک تسمهسنج پلاستیکی ارزانقیمت بخرید تا با اندازهگیری عمق شیارهای روی تسمه به شما بگوید که آیا تسمه شما نیاز به تعویض دارد یا خیر. به سادگی گیج را در یکی از شیارها بلغزانید و توجه داشته باشید که چقدر به داخل می رود.
از یک میله شکن یا آچار سوکت برای شل کردن کشنده خودکار استفاده کنید. بسیاری از خودروهای مدل جدیدتر مجهز به قرقره کشنده خودکار هستند. هنگامی که تسمه به دور آن میپیچد، قرقره به سمت بالا فشار میآورد، بنابراین تسمه تحت کشش ثابت و ثابت باقی میماند. از یک میله شکن درایو نیم اینچی یا آچار سوکت استفاده کنید و بخشی از آچار را که به طور معمول در یک سوکت قرار می گیرد، به داخل دهانه مربعی در مرکز قرقره بلغزانید. این امکان وجود دارد که وسیله نقلیه شما از یک درایو 3/8 اینچی یا حتی یک پیچ در قرقره کشنده استفاده کند، بنابراین برای اطمینان از داشتن ابزار مناسب، به دفترچه راهنمای سرویس خودروی خاص خود مراجعه کنید.[7]آچار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا فشاری که روی تسمه وارد می کند کاهش یابد.
در صورت عدم وجود کشش خودکار، پیچ دینام را باز کنید. اگر وسیله نقلیه شما دارای کشنده خودکار نیست، همچنان می توانید با شل کردن پیچ های متصل کننده دینام به موتور، کشش تسمه را کاهش دهید. همانطور که پیچ ها را باز می کنید، دینام را به سمت جلو متمایل کنید تا در تسمه شلی ایجاد شود. مواظب باشید که به رزوههای پیچ دینام آسیب نرسانید و به آن اجازه دهید به مدت طولانی تحت فشار قرار بگیرد.
تسمه را از روی قرقره ها خارج کرده و آن را از ماشین جدا کنید. هنگامی که کشش از تسمه خارج شد، آن را از اولین یا بالاترین قرقره خارج کنید. هنگامی که از یک قرقره جدا شد، در صورتی که این روشی است که برای کاهش کشش استفاده کرده اید، می توانید کشش خودکار را آزاد کنید. اگر تسمه مارپیچی است، نحوه پیچیدن تسمه را در تمام قرقره های مختلف یادداشت کنید، زیرا باید تسمه جدید را به همین ترتیب روی آن بلغزانید.
طول کمربندهای جدید و قدیمی را مقایسه کنید. قبل از شروع نصب تسمه جدید، آن را با کمربند قدیمی مقایسه کنید تا از طول و عرض مناسب آن اطمینان حاصل کنید.[10]وسایل نقلیه مختلف تسمههایی با اندازههای متفاوت دارند و نصب نامناسب اندازه ممکن است منجر به عدم تامین برق لوازم جانبی یا حتی آسیب به موتور شود. [11]
تسمه جدید را از بیشتر قرقره ها عبور دهید. با استفاده از نمودار یا تصویری که برای راهنمایی خود گرفتهاید، تسمه جدید را دور تمام قرقرههای لوازم جانبی لازم به جز کشنده خودکار یا دینام قرار دهید (بسته به اینکه وسیله نقلیه شما مجهز به کشنده خودکار باشد یا خیر). با بسیاری از تسمههای مارپیچ، این کار میتواند دشوار باشد، زیرا دسترسی به برخی قرقرهها با دستان شما دشوار است، بنابراین صبور باشید و مطمئن شوید که کمربند را به درستی در اطراف هر کدام قرار دهید.
کشنده خودکار را شل کنید و تسمه جدید را روی آن بکشید. اگر وسیله نقلیه شما مجهز به کشنده خودکار است، از یک میله شکن یا جغجغه با اندازه مناسب استفاده کنید تا آخرین بار قرقره کشنده خودکار را پایین بیاورید. با تسمه دور تمام قرقرههای دیگر، آن را روی قرقره کشنده بلغزانید و همچنان فشار روی میله شکن یا آچار فشار دهید. هنگامی که تسمه در جای خود قرار گرفت، به آرامی فشار روی آچار را کاهش دهید و به قرقره کشنده اجازه دهید تسمه را سفت کند. [13]
تسمه را روی قرقره دینام بلغزانید. اگر دینام را برای برداشتن تسمه قدیمی شل کردید، با کشیدن تسمه روی قرقره دینام، این روند را معکوس کنید. باز هم مراقب باشید که فشار زیادی به پیچ های شل شده دینام وارد نکنید. اگر تسمه بیش از حد آموزش داده شده است که آن را روی قرقره بلغزانید، پیچ ها را کمی بیشتر باز کنید تا دینام بیشتر به سمت جلو خم شود.
پیچ دینام را محکم کنید. در حالی که تسمه سرپانتین یا دینام به طور ایمن روی قرقره دینام قرار دارد، از همان آچاری که برای شل کردن پیچ ها استفاده کردید استفاده کنید تا دوباره آنها را سفت کنید.[17]همانطور که پیچ ها را سفت می کنید، دینام از انحراف به جلو باز می ایستد که باعث افزایش کشش روی تسمه می شود.
کشش تسمه را بررسی کنید. هنگامی که کشنده خودکار را آزاد کردید یا پیچ های دینام را سفت کردید، کشش تسمه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی روی تمام قرقره ها قرار گرفته است.[19]کمربند را بین انگشت شست و اشاره خود فشار دهید و سعی کنید آن را تکان دهید. به یک دینام یا تسمه سرپانتین که به درستی نصب شده باشد، باید مقدار بسیار کمی وجود داشته باشد.
باتری را دوباره وصل کنید. هنگامی که تسمه به طور ایمن در جای خود قرار گرفت، کابل زمین را دوباره روی قطب منفی باتری بلغزانید. از همان آچاری که برای جدا کردن آن استفاده کردید برای سفت کردن پیچ استفاده کنید، سپس اتصال را با انگشتان خود تکان دهید تا مطمئن شوید که شل نیست.